Az elmúlt héten megnőtt a pesszimizmus a Tesla Model S-el szemben. Sok elemző a buborék kipukkanását jósolja, a részvények erősen túlárazottak, a cég értéke jóval magasabb, mint amennyi profitot termel. Ebbe a lufiba rengeteg víziót belefújtak mind a befektetők, mind Elon Musk, korunk Tony Stark-ja, akinek keze alatt eddig minden arannyá változott. Nem más riasztotta fel az embereket utópisztikus álmukból, mint egy porig égett Model S-ről készült videó.
A tüzet valószínűleg egy alkatrész okozta, ami az autópályán haladó autó alján felsértette az akkumulátor védőlemezét. Később ez zárlatot eredményezett, melynek következtében az autó orránál tűz keletkezett.
Köztudott, hogy a Tesla szeret visszaszólni a sajtónak, ha negatív kritika éri. Az eset azonban óriási magaslabdát adott az publicisták kezébe, akik korlátlanul megkezdték a negatív hadjáratukat a cég ellen, az eset miatt eltemették a céget, kijelentették, hogy a Teslák nem biztonságosak, időzített bombát vezetnek a tulajdonosok, a cégnek minden modellt ki kell javítania, beesik az árfolyam, apokalipszis... Ez mind normális, hiszen egy kattintás, egy eladott példány, egy reklám, (esetleg az olajlobbi) remek pénzt hozhat a kiadónak. Ideje azonban tisztázni, hogy a fent említett állítások mennyire állják meg a helyüket.
A Tesla és a biztonság
Nem sokszor kap autó ötnél több csillagot egy törésteszten. A Model S-nek azonban sikerült, és az USA összes forgalomban lévő autója közül a maga 5,4 csillagjával (rekord) a legbiztonságosabb
Ha visszatérünk a kiégett Teslához, a tulajdonos nyilatkozatából kiderül, hogy nem keletkezett tűz az utastérben, teljesen izolált maradt, és a legkisebb sérülés nélkül el tudta hagyni azt.
Benzines autók és a biztonság
Képzeljünk el egy hasonló esetet egy másik autóval. Abban az esetben egy kisebb karcolás is felsértheti az üzemanyagtartály, vagy az üzemanyagvezetékek sokkal vékonyabb metálvédelmét, valamint a láncreakciónak köszönhetően ezáltal hatalmas robbanást eredményezve. Eredmény: Az egész autó porig ég. A Model-S kategóriájában lévő autóknál ez a metálréteg 1-2 mm lehet. A Tesla akkumulátorait egy 6,5 mm-es réteg védi, ebből is láthatjuk, mennyire nagynak kellett lennie az alkatrésznek ami felsértette.
Statisztikák
Nehéz ebben a témában kompetens statisztikát felvonultatni, mivel a Tesla egy nagyon új szereplő a piacon. Egy tűz/kilóméter mutató azonban talán helytálló lehet: Eszerint 32 millió kilóméterenként kigyullad egy autó, míg a Teslák közül 160 millió kilóméter alatt egy gyullad ki. Ez ötször kevesebb tűzesetet jelent az elektromos autó javára. Természetesen jegyezzük meg, hogy a benzines autók már nagyon régóta generálják ezt az átlagot, a Teslánál pedig egy nagyon kis idősávot figyelhetünk csak meg.
Hogyan tovább?
Úgy néz ki, a történtek nem tudnak lyukat ütni a Tesla gyorsnaszádján, ugyanis az árfolyam a törés után korrigált, és a bizalom nagy valószínűséggel helyreállt. Jelenleg 65 dollár körülre becsülik a cég papírjainak valós értékét, de mint tudjuk, a tőzsde sosem a valóságról szólt.
A cég mögött komoly tőke, és valós termékek állnak, a hosszútávú kilátások kedvezőek és semmiképpen se felejtsük el, hogy Elon Musk-é a SpaceX, ami komoly pénzeket termel, és ha bajba kerülne a cég, könnyen ki tudja magát segíteni. A vezérigazgatónak van jövőképe, ha bízik valamiben, akkor azt mindenáron meg fogja valósítani, és egyenlőre nem mutat jel arra, hogy tévedne.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.